مقامات سازمانهای هواپیمایی کشوری از سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه این هفته نشست مشورتی مشترکی دربارهی شیوهی تنظیم مقررات هواگردهای مدرن داشتند و چارچوبی برای خدمات جدید تاکسی هوایی الکتریکی عمودپرواز و عملیات پهپادهای تجاری منتشر کردند. این شیوهنامهی تازه تنها 3 روز پس از جلسهی 14 جولای (23 تیر) در سنگاپور با حضور گروه رهبران ایمنی هوایی از 20 کشور، اعلام شد.
این سند با عنوان «مفاد مرجع برای تنظیمکنندگان جهت تسهیل تنظیم عملیات حملونقل هوایی پیشرفته» (Reference Materials for Regulators to Facilitate the Regulation of Advanced Air Mobility (AAM) Operations)، در نظر دارد تا روند پذیرش خدمات هوایی نوین را در سراسر منطقهی آسیا و اقیانوسیه تسریع کند و در عین حال از ریسک و هزینههای نظارتی بکاهد. گروه مقامات هواپیمایی، دیدگاههای خود را با «ایکائو» (ICAO) به اشتراک گذاشته و این دستورالعمل را برای پذیرش توسط مراکز دیگر نقاط جهان هم پیشنهاد کرده است.
علاوه بر مقامات کشوری، چندین توسعهدهندهی هواگرد الکتریکی عمودپرواز در جلسهای که به میزبانی سازمان هواپیمایی کشوری سنگاپور (CAAS) برگزار شد، شرکت کردند. از جملهی این شرکتها میتوان به «اتوفلایت» (AutoFlight) و «ایهانگ» (EHang) چین، «اسکایدرایو» (SkyDrive) ژاپن، «آرچر» (Archer) مستقر در آمریکا، «ایو ایر موبیلیتی» (Eve Air Mobility) از «امبرائر» (Embraer) برزیل و «ورتیکال ایرواسپیس» (Vertical Aerospace) بریتانیا اشاره کرد. در این نشست همچنین دیگر نمایندگان صنعتی از جمله متخصصان زیرساخت مانند «اسکایاسپورتس» (Skyports) و مشاوران حملونقل «التون اوییشن» (Alton Aviation) حضور داشتند.
یک نظرسنجی عمومی که در ماه آوریل انجام شد، برخی از اطلاعات لازم برای تهیهی مطالب مرجع نشست اخیر را فراهم کرد. اطلاعات این نظرسنجی پس از آن تکمیل شد که یک نظرسنجی گروهی داخلی در نوامبر 2024 انجام شده بود و طی آن نزدیک به 600 پاسخ از 48 پاسخدهنده ثبت شد.
«هان کوک خوان» (Han Kok Juan) مدیر کل سازمان هواپیمایی کشوری سنگاپور دربارهی برنامهریزیهای اخیر گفت: «منطقهی آسیا و اقیانوسیه بازار بزرگی برای حملونقل هوایی پیشرفتهی خواهد بود که شیوهی کار، جابهجایی و زندگی مردم را متحول و موتور دیگری برای رشد اقتصادی ایجاد خواهد کرد. راهاندازی موارد مرجع گامی مهم به سوی استفادهی گستردهتر از پهپادهای تجاری و تحقق عملیات تاکسیهای هوایی است.»
نگارهی رویه: شرکت اتوفلایت، توسعهدهندهی چینی هواپیماهای eVTOL، یکی از چندین شرکت پیشرفتهی حملونقل هوایی بود که در مشاوره برای تولید چارچوب مرجع مقررات عملیات تاکسی هوایی مشارکت داشت. (اعتبار: AutoFlight)