شاید از برنامههای ناسا برای حملونقل هوایی شهری در آیندهای نه چندان دور، اطلاع نداشته باشید اما این آژانس طرحهای گوناگونی با همکاری دانشگاههای مختلف در دست اجرا دارد تا جایی که به دنبال حملونقل خودران بر فراز آسمان شهرهاست و حتی این شیوهی سفر درونشهری را ایمنتر هم میداند.
چشمانداز ناسا برای حملونقل هوایی شهری (UAM) در حقیقت در سال ۲۰۲۰ و طی رویداد EAA Spirit of Aviation رونمایی شد. مراسمی که در آن مدیر پیشین ناسا، «جیم برایدنستاین» (Jim Bridenstine) ضمن تشریح برنامههای آژانس در این زمینه گفت: «میتوانید این استدلال را مطرح کنید که در آینده پرواز با هواپیمای بدون خدمه ایمنتر از هواپیمای دارای خدمهی پرواز خواهد بود.»
چیزی که او به آن اشاره میکند، فناوریهای قدرتمندی است که با کمک هوش مصنوعی محقق میشود. از جمله فناوری پیچیدهی تشخیص و دوری از برخورد و بهکارگیری حسگرهای ۳۶۰ درجه در هواپیماهای خودران آینده که حتی قابلیتهای بهتری نسبت به تواناییهای انسان دارند.
در عین حال ناسا میداند که زیرساختهای کنونی کنترل ترافیک هوایی نمیتوانند پاسخگوی آیندهی حملونقل هوایی شهری، یعنی پرندههای با ارتفاع پروازی زیر ۱۵۰ متر باشند. با توجه به شلوغی چنین فضایی است که ناسا به دنبال توسعهی یک سیستم خودمختار است. سامانهای که علاوه بر در نظر گرفتن کریدورهای ترافیکی، برنامهریزی مسیر و هماهنگی با هواپیماهای دارای خدمه، امکان تغییر پویای مسیرهای پروازی را هم داشته باشد.
بر همین اساس هم این آژانس سرمایهگذاری مستمری در فنآوریهای پیشگامانه و نوآورانه در این زمینه دارد تا حملونقل با سوخت کارآمدتر، آیرودینامیک پیشرفتهتر و تحقیقات فراصوت با نویز کم را پیش ببرد. چیزهایی که به گفتهی ناسا مؤلفههای ضروری برای حفظ «برتری هوانوردی آمریکا در جهان» و حفظ سهم غالب «بازار صادراتی» هوانوردی است.
توسعهی پیشرانههای جایگزین شامل هواپیماهای تمام الکتریکی، موتورهای جت با هستهی کوچکتر و توربوفنهای بزرگتر، توربوفنهای هیبریدی-الکتریکی و همچنین پیشرفتهای آیرودینامیکی مانند بالهای خرپایی با نسبت منظری بالا از جملهی طرحهای ناسا در این زمینه است.
برای نمونه هواپیمای آزمایشی X-59 که با همکاری «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin) ساخته شده است، برای اثبات کارایی پرواز فراصوت بر فراز خشکی با نویز اندک در نظر گرفته شده تا جایی که باعث آزار ساکنان روی زمین نمیشود.
این آژانس همچنین به همکاری با «ادارهی هوانوردی فدرال» (FAA) و صنعت خصوصی متکی است تا با همراهی شریک صنعتی مناسب و هماهنگی با قواعد پروازی، بتواند اهداف هود برای پیشبرد هوانوردی را تحقق ببخشد.
نگارهی رویه: طرحی گرافیکی از هواپیمای الکتریکی آزمایشی X-57 ناسا
اعتبار: NASA
منبع: AIN Online